دبیر هیأت اجرایی منابع انسانی اعضای غیرهیأت علمی دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار "روابط عمومی" بااشاره به فعالیت های انجام شده در هیأت اجرایی گفت: از خرداد ماه 1393 و پس از مشخص شدن اعضای هیأت تاکنون بیش از 20 جلسه هیأت اجرایی و کمیته های تخصصی آن تشکیل شده است. وی اهم مصوبات حاصل از جلسات هیأت را نیز اعلام کرد.
به گفته سید محمد زارع اهم مصوبات این هیأت از مجموع 73 مصوبه آن بدین شرح است:
1- بررسی پرداخت فوق العاده به همکارانی که در مقاطع زمانی کوتاه، فعالیت های همکار کارمند خود را که بدلایلی از جمله مرخصی استعلاجی و غیرو تحت پوشش قرار می دهند. تعیین فوق العاده حق الزحمه؛ با تعیین میانگین حقوق کارمندان هم رتبه آن شخص اعم از قراردادی، پیمانی و رسمی صورت می گیرد.
2- بررسی پست های سازمانی مشاغل مدیریتی و سرپرستی بلاتصدی و شرایط لازم برای احراز آن پست سازمانی با انتصاب کارکنان در حوزه آن مشاغل پس از دریافت درخواست از مدیر آن واحد.
3- بررسی و بازنگری در پست های سازمانی مشاغل مدیریتی و سرپرستی بلاتصدی و تعیین حق مسئولیت مدیران کارمند فاقد شرایط احراز پست سازمانی.
4- موافقت با تبدیل وضعیت فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان بالای 50 درصد جانبازی به استناد بند " و" ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه و با رعایت سایر مراحل استخدامی.
5- بررسی و موافقت با تبدیل وضعیّت کارمندان پیمانی دانشگاه به رسمی آزمایشی (موضوع ماده 10 آیین نامه استخدامی)با سابقه کار بیش از 5 سال طبق ضوابط.
6- در دستور کار قرارگرفتن تهیه دستورالعملی برای ارتقاء سطح کارآیی و اثربخشی فعالیت ها و توانمند سازی کارمندان؛ موضوع ماده 47 آیین نامه استخدامی ( افزایش مهارت ها و توانایی های شغلی، تناسب نگرش دانش و مهارت عضو با شغل مورد نظر) توسط مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری.
7- موافقت با تقلیل ساعت کار روزانه معلولین جسمی دانشگاه بر اساس ماده 37 آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی.
8- بررسی درخواست تبدیل وضعیت به پیمانی کارکنان قرارداد معین دانشگاه (موضوع ماده 9 آیین نامه استخدامی) و اقدام بر اساس بخشنامه شماره 64744/73/6 مورخ 16/04/1393 مدیر کل محترم امور اداری وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری منضم به بخشنامه شماره4302/93/200 مورخ 02/04/1393 معاون محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و نامه شماره 90438/73/6 مورخ 27/05/1393 معاون محترم اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری مبنی براینکه جذب، استخدام رسمی و پیمانی و یا تبدیل وضعیّت نیروهای قراردادی با رعایت بند "ب" ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه، مشمول ماده 57 قانون برنامه پنجم مبنی بر رعایت سقف اعتبارات و مجوزهای استخدامی بوده و از طریق آزمون عمومی صورت می گیرد.
9- موافقت با پرداخت فوق العاده بدی آب هوا؛ موضوع ماده 36 آیین نامه استخدامی برای مشاغل تخصصی و سایر مشاغل به میزان 10% (ده درصد) حقوق پایه و مرتبه اعضاء از تاریخ 01/11/1392(زمان اجرای آیین نامه).
10- موافقت با پیشنویس تهیه شده شیوه نامه اجرایی ارتقاء رتبه اعضای غیر هیأت علمی ( موضوع ماده 23 آیین نامه استخدامی) با ایجاد پرونده الکترونیکی در پرتال دانشگاه ( با همکاری مدیریت امور فناوری اطلاعات) با بیش از 40 ساعت کاری کارگروه مربوطه (و البته با همفکری حضوری همکار محترم وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری). لازم به ذکر اینکه بطور آزمایشی بررسی ارتقای رتبه تعدادی از همکاران توسط همکاران محترم کارگزینی در حال انجام می باشد که پس از بررسی دقیق امتیازات ،رفع اشکالات و تصویب نهایی درهیأت اجرایی، فرایند ارتقای رتبه کارکنان در اسرع وقت صورت خواهد گرفت.
11- موافقت با ادامه تحصیل کارمندان دانشگاه در رشته های مختلف تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاههای سراسری، آزاد، پیام نور، مؤسسات غیر انتفاعی و علمی وکاربردی با رعایت ضوابط.
12- بررسی و پذیرش مدرک کارمندان موضوع تبصره 2 ماده 49 آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی تا مقطع کارشناسی در تمام دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری.
13- موافقت با ادامه تحصیل کارمندان دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاههای مندرج در گروه الف، ب و ج و دکتری در دانشگاههای مندرج در گروه الف و ب با رعایت ضوابط( گروه بندی دانشگاهها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری صورت گرفته است).
14- موافقت با زدن کارت حضور و غیاب بصورت شناور و با رعایت موظفی 40 ساعت در هفته برای کارشناسانی که حداقل معادل 12 ساعت نظری یا 18 ساعت عملی در هفته به تدریس اشتغال دارند. همچنین موافقت گردید تا مازاد میزان ساعت تدریس فوق بدون احتساب اضافه کار بصورت حق التدریس برای کارشناسان منظور گردد.
15- بررسی موضوع اختصاص لباس به کارکنان واجد شرایط پس از تعیین چگونگی و نوع لباس و همچنین تهیه شیر برای متصدیان چاپ و تکثیر با هماهنگی اداره تدارکات ( موضوع تبصره ماده 1 دستورالعمل پرداخت کمک های رفاهی آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی).
16- بررسی موضوع پرداخت فوق العاده سختی شرایط محیط کار کارکنان با تشکیل کارگروه مربوطه برای ارائه گزارشات و پیشنهادات( موضوع ماده 36 آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی و پیوست شماره 3 آن) و پس از آن تصمیم گیری نهایی.
سید محمد زارع در ادامه خاطر نشان کرد که علاوه بر فعالیت های انجام شده درهیأت و اجرایی شدن مصوبات آن، در حوزه های نقل و انتقالات کارکنان، حوزه امور رفاهی کارکنان و تحقیق و پژوهش برنامه های متعددی داشتیم که با همکاری بخش های مختلف دانشگاه، دارای تآثیرات مناسبی بوده است:
با بررسی های انجام شده نیروی انسانی بخش های مختلف دانشگاه تقویت شد
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت ارتقای بهره وری (کارآیی و اثربخشی) منابع انسانی، سازمانی، چابک سازی سیستم دانشگاه وهمچنین محدودیت های استخدام، جابجایی ها و تغییر پست های اداری صورت پذیرفت که البته سعی براین بوده است با در نظر گرفتن رضایت شخص و حفظ کرامت انسانی، تقاضای کتبی افراد و موافقت مسئولین مربوطه همراه باشد که نتایج حاصل از این تغییرات اثرات خود را در سیستم نشان خواهد داد.
رضایتمندی کارکنان یکی ازاولویت های ما بوده است
مدیر امور اداری تصریح کرد: یکی از حوزههایی که باعث بهبود وضعیت و همچنین رضایتمندی کارکنان از دانشگاه میشود چگونگی و انجام خدمات رسانی به آنان است که با توجه به وظایف حوزه امور رفاهی کارکنان برای ارتقای رضایتمندی کارکنان گامهایی برداشته شده و جای فعالیت بسیاری را دارد.
سید محمد زارع ادامه داد: اختصاص سبد خرید کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان به مبلغ یک میلیون ریال به هر یک از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی غیرهیأت علمی، پرداخت کمک هزینه یک وعده غذایی و 50 درصد حق بیمه تکمیلی (3 ماه اول و دوّم سال 1393 و پیگیری برای پرداخت 3 ماهه سوّم سال)، بازسازی و مرمت 2 دستگاه ساختمانهای دانشگاه برای راه اندازی مجدد مهدکودک از اول شهریور ماه 1393 از جمله این برنامه ها بوده است
عقد تفاهم نامه با بخش های مختلف راهکاری برای افزایش خدمات رفاهی کارکنان بوده است
وی همچنین بااشاره به انعقاد قرارداد با بخشها و ادارات رفاهی استان جهت ارائه خدمات رفاهی گفت: انعقاد تفاهم نامه فی مابین دانشگاه یزد و شرکت ایساتیس پرواز باستان، شرکت موج های آبی باران رضوانشهر یزد، هتل بین المللی لاله، بنیاد صدوق برای اختصاص تعدادی از واحدهای آپارتمانی مجتمع مسکونی جوانان یزد، دانشگاه علوم پزشکی یزد در زمینه بهره مندی کارکنان و اعضاء هیأت علمی از خدمات کلینیک تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و دندانپزشکی حضرت امام علی(ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد و شرکت همرس برای اختصاص تعدادی از واحدهای آپارتمانی مجتمع مسکونی تابان واقع در صفائیه با شرایط ویژه برای همکاران دانشگاهی برای پیش خرید- از جمله این تفاهم نامه ها بوده است.
جلسات با حوزه های مختلف و کارکنان بهترین راه بررسی مشکلات بخش های مختلف بوده است
سید محمد زارع تصریح کرد: برای پی گیری تقاضاهای مختلف کارکنان، دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات و همچنین همفکری متقابل برای پیشبرد امور دانشگاه و البته با نظر ریاست محترم دانشگاه و معاونت محترم اداری و مالی ، دیدار با مدیران و کارکنان حوزه امور مالی(یکشنبه 01/04/1393 )، مدیران و کارکنان حوزه آموزشی(یکشنبه 05/05/1393 )، مدیران و کارکنان طرحهای عمرانی(چهارشنبه 02/07/1393)، مدیران و کارکنان حوزه اداری و کارگزینی، جذب و هیأت ممیزه (دوشنبه 14/07/1393)، مدیران و کارکنان دانشکده معماری(چهارشنبه 23/07/1393)، مدیران وکارکنان حوزه معاونت دانشجویی(شنبه 17/08/1393 )، مدیران وکارکنان دانشکده فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر، معدن و متالورژی (دوشنبه 03/09/1393) انجام شده و برنامه ریزی برای انجام دیدار با کارکنان سایر حوزه ها در حال انجام است . ضمنأ گزارش تمام این دیدارها ی صورت گرفته در سایت دانشگاه به کمک همکاران صدیق روابط عمومی منعکس شده است.
انجام فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه معاونت اداری ومالی
سید محمد زارع بااشاره به اهمیّت تحقیق و پژوهش افزود:
1- ارائه مدلی برای بررسی رابطه میان مدیریت استعداد و رضایت کارکنان دانشگاه یزد.
2- ارائه مدل جامع برای بررسی اثر استراتژیهای مدیریت دانش بر رضایت شغلی و عملکرد سازمانی.
3- بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیأت علمی در پژوهشهای مشترک.
4- بودجه ریزی عملیاتی، احصای فرایندها و فعالیت های سازمانی دانشگاه یزد
و همچنین پژوهشهای دیگری که با همکاری دانشکده مدیریت ومدیریت طرح و برنامه دانشگاه انجام می شود، از مهمترین فعالیتهای پژوهشی این حوزه بوده که در راستای آسیب شناسی منابع انسانی و سازمانی و تعیین راهبرد لازم برای ارتقای سیستم ضورت می پذیرد.
بدیهی است این گزارش انعکاس بخشی از فعالیت های حوزه معاونت اداری و مالی بوده و صرفأ موارد برجسته آنها را اعلام نموده است . ضمنأ حاصل عملکرد تمام بخش های معاونت اداری و مالی با رویکرد جامع و سیستمی بوده که بروز بخشی ازآنها برای توسعه منابع انسانی؛ در موارد فوق ظهور یافته است.
وی درپایان این گفتگو از رییس دانشگاه ، معاون اداری ومالی، مدیر برنامه، بودجه و تحول اداری و سایر اعضای هیأت اجرایی منابع انسانی و همچنین رئیس و کارکنان اداره کارگزینی و رفاه و تمام مدیران و کارکنان دانشگاه یزد تشکر و قدردانی کرد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 08,فوریه,2025